Uitbesteden bij een digitale transformatie; hoe hou je de regie? 5 tips

Digitale transformatie, wat is het eigenlijk precies? Want iedereen heeft het er tegenwoordig over, maar weet jij precies wat er allemaal bij komt kijken? Als het goed is heeft de titel je al aan het denken gezet, want hoe besteed je een continu en intern proces als een digitale transformatie uit? En als je dit al doet, hoe hou je dan de regie? Veel vragen, waar je na het lezen van dit artikel alle antwoorden op weet.

Wat is een digitale transformatie?

Voor we het kunnen hebben over de regie in eigen hand houden is het goed om even een stap terug te gaan, want wat is digitale transformatie precies? Eigenlijk is het een soort buzz woord, want iedereen heeft het erover, maar niemand weet wat het precies is. Daarom leg ik het graag aan de hand van drie fases uit:

1. Digitale reparatie
Heb je als organisatie lang niet in IT geïnvesteerd? Dan is het zinvol om bij deze fase te beginnen. Stel jezelf hierin de vraag hoe de digitale omgeving een waardevolle bijdragen aan organisatiedoelen kan leveren.

2. Digitale optimalisatie
De volgende fase is die van optimalisatie: hoe kun je deze digitale omgeving op een goede manier kapitaliseren, oftewel; hoe verdien je de investering terug? En hoe voegt de digitale omgeving waarde toe voor je onderneming en voor de klant?

3. Digitale transformatie
In de laatste fase ga je kijken hoe je je als organisatie transformeert naar het aanbieden van digitale diensten.

Het is dus afhankelijk van de huidige status van je organisatie in welke fase je instroomt. Soms is het nodig om alle fases te doorlopen, maar soms is een volledige digitale transformatie niet eens nodig en is een optimalisatie voldoende.

Waarom doet digitale transformatie ertoe?

Net zoals voor zoveel ontwikkelingen geldt, is het bij digitale transformatie ook goed om op tijd je verdienmodel aan te passen aan de vraag uit de markt. Denk maar eens aan de invloed van Uber op de taxiwereld, of de rol die Spotify op de oorspronkelijke muziekindustrie heeft gehad.

5 tips om de regie te houden bij een digitale transformatie

Eigenlijk is het als organisatie helemaal niet mogelijk om je digitale transformatie volledig uit te besteden. Het is geen proces met een kop en een staart, maar een bedrijfskundig veranderprogramma dat continu doorloopt en onderdeel uitmaakt van de organisatie zelf. Natuurlijk kun je onderdelen uitbesteden, zoals het beheer van een datacentrum, je netwerk of werkplekken. Toch blijft ook dan de vraag hoe je zelf de regie houdt relevant, daarom geef ik je 5 waardevolle tips:

Tip 1: Maak doelen en ambities helder
Pas als je snapt waar je staat kun je bepalen waar je heen wilt. Kijk hierbij ook vooral naar het grotere plaatje; hoe kan ICT de organisatie ondersteunen? Als je huidige digitale omgeving hier al toe in staat is dan kun je lekker op dezelfde voet verder. Als dit niet zo is, dan is het tijd om te kijken of je moet repareren, optimaliseren of transformeren.

Tip 2: Formuleer doelstellingen
Nu je weet wat je doelen en ambities zijn is het tijd om hier doelstellingen aan te verbinden. Want waar moet het aan voldoen? Gebruik bijvoorbeeld een roadmap om het ‘waar’, ‘hoe’ en ‘wanneer’ mee te bepalen. Breng vervolgens je huidige portfoliomanagement in kaart om te bepalen of de doelstelling het juiste ding is om op dit moment te doen. Zorg tot slot met passend programma- of projectmanagement dat je de dingen juist doet.

Tip 3: Bepaal wat je kan uitbesteden
Zoals gezegd blijft een digitale transformatie een intern veranderproces, maar er zijn hierbij wel onderdelen die je uit kunt besteden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een geschikte partner voor de migratie naar een cloudomgeving. Maak een shortlist van geschikte kandidaten, ga aan de hand van een marktconsultatie in gesprek en bepaal tenslotte met wie je in zee gaat.

Tip 4: Manage verwachtingen
Of het nu om een intern proces gaat, of een onderdeel dat je uitbesteedt: de regie hou je alleen door verwachtingen te managen. Zorg intern dat de roadmap voor iedereen helemaal duidelijk is, en zorg extern dat het request for proposal waterdicht en glashelder is.

Tip 5: Check je internal governance
Tijdens een digitale transformatie, en dan met name op het onderdeel dat je uitbesteedt, kan de internal governance veranderen. Had je eerst je IT helemaal intern geregeld, maar heb je daar nu een deel van uitbesteed? Dan heb je, vanwege de verschuiving van uitvoerend naar richtinggevend, hier nu een sturende en controlerende rol op gekregen, waardoor je internal governance ook aan verandering onderhevig is.

Wil je voor jouw organisatie bepalen in welke fase je zit, en of het tijd is voor actie? Neem dan contact met ons op; we gidsen je graag door de vraagstukken heen.

Foto van Gertjan Fiers

Gertjan Fiers

Gertjan is een ervaren manager, adviseur en veranderaar op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Hij is visie gedreven en altijd opzoek naar de toegevoegde waarde van een proces, product of dienst. Ondersteund de digitale transformatie en stimuleert verandering om te komen tot vernieuwing en continue verbetering. Hij kan mensen en processen op natuurlijke wijze verbinden met de nieuwste technologie om effectief en efficiënt het gewenste resultaat te bereiken. Weet problemen op analytische wijze snel terug te brengen tot de kern en stuurt behendig op inhoud en proces naar de oplossing en resultaat.

Download onze whitepaper - Visie Agile voor serviceorganisaties