3 fases van de digitale transformatie: in welke fase bevindt jouw organisatie zich?

Merk je dat concurrenten harder groeien dan jijzelf? Of dat processen en projecten steeds trager en moeizamer verlopen? Dan kan dit erop wijzen dat je organisatie tegen een verandering aan hikt die nog ingezet moet worden. Een digitale verandering is een enorme omslag voor elke organisatie met vaak een groot en positief effect, maar ook een verandering met veel impact door inzet en focus die deze verandering organisatiebreed vraagt. Maar hoe begin je nou precies aan zo’n traject?

Als eerste geldt dat je jezelf moet afvragen waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Een nieuwsgierige blik ziet niet alleen het waarom van dingen maar staat ook open voor verandering en daarmee ook voor verbetering. Een visie en idee zijn nodig om een nieuwe weg in te kunnen slaan; daarop ontwikkel je je strategie en plan. Dat hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Er zijn 3 belangrijke signalen die aangeven dat jouw organisatie eraan toe is een andere weg in te slaan.

Reparatie

Wanneer er reparatie nodig is in je organisatie, kun je dit aan verschillende dingen merken zoals de groei van concurrenten in vergelijking met die van jezelf, klanttevredenheid of bijvoorbeeld het verloop van interne projecten. Als je het gevoel hebt achter te lopen, wijst dit erop dat er ergens een betere en snellere route mogelijk is.

Optimalisatie

Heb je het gevoel dat je prima meekomt met je concurrentie en de vraag van de markt maar dat dingen toch beter zouden kunnen? Misschien is het dan tijd om processen te optimaliseren óf om je aanbod te verbreden. Ook bij deze verandering zul je bepaalde hulpmiddelen nodig hebben die ervoor zorgen dat je de juiste weg bewandelt die het beste bij jouw organisatie past.

Transformatie

Misschien wil je het roer wel helemaal omgooien op basis van een ‘eureka moment’ en wil je de huidige positie van je organisatie veranderen. In dat geval kun je waarschijnlijk hulp gebruiken met het in de markt zetten van dit idee maar ook met het klaarstomen van je organisatie voor deze verandering.

De juiste weg bewandelen

Welke weg jouw organisatie ook gaat bewandelen, voordat je aan de reis begint zul je ongetwijfeld een ‘verdwaald’ gevoel ervaren. In dat geval is het belangrijk om een gids in te schakelen die je niet alleen kan vertellen waar je nu staat maar die ook begrijpt waar je naartoe wilt én hoe je daar kunt komen.

Ben je klaar om een nieuw pad te bewandelen? Dan is het belangrijk om mens, techniek en proces mee te nemen in je routekaart. Daar kunnen wij je bij helpen. Neem contact met ons op om je te laten begeleiden op de weg van je digitale transformatie, in welke fase je je ook bevindt.

José Rebelo

José Rebelo

José is een doelgerichte Business-IT-professional die met een gezonde dosis lef verschillende rollen heeft vervuld in zijn inmiddels lange en gevarieerde carrière. José komt het best tot zijn recht als hij adviseert en begeleidt om de kansen en verwachtingen van de stijgende digitalisering om te zetten in een meer digitaal georiënteerde en wendbare organisatie.

Download onze whitepaper - Visie Agile voor serviceorganisaties