De kracht van Business Games

De laatste tijd krijgen we steeds meer aanvragen voor Business Games. Niet zo verwonderlijk. Ze zijn niet enkel leuk; ze werken ook nog!

Maar wat doen ze nu precies? In deze blog zet ik 5 succesfactoren uiteen:

1. Business Games bieden speelruimte

Los van je harde, zakelijke werkelijkheid krijg je met Business Games de kans om problemen die in de praktijk spelen in een andere inspirerende omgeving te onderzoeken en ze hier op te lossen. Los van die werkelijkheid sta je namelijk meer open voor wat kan en neem je gewoon weg wat hindert. Enerzijds tackelen we een serieus probleem, anderzijds is er het spelelement dat het luchtig houdt. Deze speelse ruimte biedt de perfecte wereld om het experiment aan te gaan en al genietend van het spel te leren.

2. Business Games maken bewust

Een Business Game doe je niet alleen, je hebt elkaar nodig. Ze nodigen uit het samen te doen, samen te beleven wat op je pad komt die dag en samen naar oplossingen te zoeken. Business Games verlangen samenspel; en samenspel is de beste manier van samenwerken! We leren immers het snelst wanneer we doen, experimenteren en spelen. Ontdek waar je collega’s goed in zijn en ervaar en benut de kennis de ze hebben. Samen verruimen jullie elkaars bewustzijn.

3. Business Games brengen oplossingen

In Business Games versnellen we de tijd en daarmee vergroten we problemen uit, waardoor ze sneller en makkelijker zichtbaar worden. Juist dat is de kracht van Business Games. Omdat probleemscenario’s ineens zo dichtbij komen en je gedurende de dag continu reflecteert en de koppeling legt met de praktijk, krijg je oplossingen in handen waar je mogelijk anders weken of maanden naar op zoek bent. We spelen als het ware met toekomstscenario’s en leren al doende van de inzichten!

4. Business Games zijn voor iedereen

In de Business Game is iedereen gelijk. De omgeving is voor iedereen nieuw en de rollen zijn voor velen vaak vreemd. Dat is een flinke uitdaging, maar maakt het ook boeiend! Verschuilen achter ervaring is lastig. En die jonge nieuweling kan zomaar het leiderschap pakken! Maar samen los je het op en kom je verder. Niets is zo mooi om deze gelijkwaardigheid in spel tot leven te zien komen. Juist in een formele bedrijfscontext brengt dit vaak frisse wind. Elke game zorgt voor verbinding, kruisbestuiving en kennisvermenigvuldiging. Er ontstaat een soort van “flow” van ideeën en knowhow.

5. Business Games zijn voordelig

Bij trainingen en opleidingen draait het vaak om theorie. Soms inspirerend, maar het in de praktijk brengen van die theorie moet je zélf doen en de praktijk is weerbarstig. Je certificaat geeft geen garantie dat het lukt, in een game doe je het direct. De ervaring van het doen is een dag later al in de praktijk te brengen. Business Games zijn daarom de ideale aanvulling op theoretische trainingen! En als je de prijs omrekent naar prijs per deelnemer vaak nog veel goedkoper ook.

Kortom, goed om een Business Game in je veranderplan te integreren. En nog meer reden om Business Games een onderdeel te laten zijn van het opleidingsplan!

Nieuwsgierig naar wat het effect van Business Games voor jouw team of organisatie kan zijn? Bij Aranea zetten we een veelheid aan Business Games in! Van Agile & Scrum adoptie en Zaakgericht Werken tot Business-IT Alignment. Neem vrijblijvend contact met me op en vertel me je uitdaging!

Aad Brinkman

Aad Brinkman

Na eerder zijn sporen ruimschoots verdiend te hebben in het boeiende vakgebied van Service Management, is Aad de afgelopen jaren geleidelijk doorgegroeid naar een graag geziene adviseur en interim professional als het gaat om het aanpakken van bredere procesvraagstukken op het snijvlak van Business en IT. Hij heeft zich mede daardoor de afgelopen jaren meer en meer gericht op het domein van informatievoorziening, informatieanalyse en informatiemanagement, met een intrinsieke voorkeur voor het domein Onderwijs.

Download onze whitepaper - Visie Agile voor serviceorganisaties