De komende drie jaar zijn cruciaal op het gebied van strategische IT-vraagstukken. Zoals we eerder al schreven staan ons verschillende ontwikkelingen te wachten. Ontwikkelingen waar je als organisatie het liefst zo vroeg mogelijk op in wilt spelen. Maar met de tijd van nu, waarin reactief handelen plaats moet maken voor proactief handelen, is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vertel ik je vandaag, aan de hand van tien praktische tips, waar je begint om jouw organisatie toekomstbestendig te maken.
Tip 1: Stel een IT-strategie op die past bij de bedrijfsdoelstellingen
Zorg dat de IT-investeringen de bedrijfsdoelstellingen ondersteunen. Maar zorg ook dat je in staat bent om te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Hou dus ruimte voor wijzigingen en aanpassingen.
Tip 2: Maak optimaal gebruik van de cloud
Door op de juiste manier gebruik te maken van de cloud zorg je voor een flexibele en wendbare IT-infrastructuur. Niet alleen bevordert dit de efficiëntie, het helpt jouw organisatie ook om kosten te besparen.
Tip 3: Investeer in cybersecurity
Zoals we eerder al omschreven wordt cybersecurity steeds belangrijker. Zorg daarom dat de bedrijfsgegevens goed beschermd zijn tegen cyberaanvallen. Laat regelmatig een security audit uitvoeren om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn.
Tip 4: Zorg dat medewerkers goed opgeleid zijn
En minstens net zo belangrijk: dat ze weten hoe ze moeten omgaan met nieuwe technologieën. Investeer in training en opleiding zodat medewerkers de vaardigheden hebben om de nieuwe ontwikkelingen te gebruiken.
Tip 5: Maak gebruik van data-analyses
Op basis van deze analyses krijg je inzicht in bedrijfsprocessen om deze vervolgens te verbeteren. Het verbeteren leidt tot zowel kostenbesparingen als betere resultaten.
Tip 6: Gebruik AI en machine learning
Ook Artificial Intelligence gaat een steeds belangrijkere rol spelen, dus gebruik deze technologieën slim. Bijvoorbeeld door bedrijfsprocessen te automatiseren en optimaliseren. Dit helpt jouw organisatie om efficiënter te werken en de klanttevredenheid te verhogen.
Tip 7: Zorg voor een goede samenwerking tussen IT en de rest
En met de rest bedoel ik de rest van de organisatie. Wanneer IT goed samenwerkt met de organisatie leidt dit tot twee belangrijke resultaten: Een betere afstemming van de IT-investeringen enerzijds, en het voldoen aan de behoeften van de organisatie anderzijds.
Tip 8: Maak gebruik van agile en DevOps-methodieken
Door slim gebruik te maken van agile en DevOps-methodieken versnel je de ontwikkeling en implementatie van nieuwe IT-projecten.
Tip 9: Gebruik data-analyse om zicht te krijgen in de behoeftes en wensen van de klant
Waar we eerder al schreven over de toename in data die ons te wachten staat, is het aan te raden om je af te vragen hoe je deze data gebruikt. Door hier behoeftes en wensen van de klant uit op te maken leidt dit tot een betere klantbeleving en een hogere klanttevredenheid.
Tip 10: Stel een roadmap op
Een roadmap maakt duidelijk welke stappen er gezet moeten worden, om zo een complex project behapbaar te maken. Aan de hand van de roadmap werk je stap voor stap aan IT-doelstellingen. Zo voorkom je dat je overweldigd raakt door de complexiteit van de veranderingen die nodig zijn.
Door deze tien tips kan het misschien makkelijk lijken om aan de verbetering van jouw strategisch IT-beleid te werken. Maar ik weet heel goed dat het tegendeel waar is. Bij Aranea hebben we de expertise en ervaring om je te helpen bij deze vraagstukken. Heb jij dus behoefte aan een gids om je door deze tips heen te leiden? Of heb je een andere vraag? Aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op.