Zelfs een gids heeft soms zelf een gids nodig

Je weet vaak pas hoe hard je eigenlijk een gids nodig hebt op het moment dat je een probleem hebt. Dit hebben wij aan den lijve ondervonden in onze zoektocht naar een goede marketingstrategie. Dat we er zelf niet uit zouden komen bleek pas tijdens onze reis, toen er al stappen waren gemaakt en een richting was gekozen. Maar hoe ver je ook al bent in het proces, het is nooit te laat om alsnog een gids in te schakelen. Zoals wij dat ook deden in onze eigen zoektocht.

Hoe de vraag ontstond

Toen ik samen met Aad het Management Team van Aranea vormde hadden we alles bij elkaar opgeteld maar liefst 0 jaar marketingervaring. Wat we wel hadden was een nieuwe website in the making, waarvan we wisten dat we er iets mee moesten. Omdat de vorige niet goed genoeg meer was en het proces al in volle gang was. Wat we er precies mee moesten, en dat we daar een duidelijke visie aan moesten hangen, was ons op dat moment niet duidelijk. Dus we kozen voor de richting SEO, investeerden in de vindbaarheid van onze website en eindigden met een website vol technisch geschreven teksten.

Achteraf is mooi wonen

Nu we achteraf terugkijken op dit proces is het heel makkelijk om te zien op welk moment we een gids konden gebruiken. Hadden we namelijk even een stap teruggezet op het moment dat we de nieuwe website erfden, dan hadden we deze beter binnen onze doelstelling kunnen plaatsen. En de juiste route kunnen kiezen om deze doelstellingen te behalen. Ons doel was, achteraf bezien, namelijk helemaal niet om beter vindbaar te worden. Ons doel was om een goede website te hebben voor mensen die al van ons gehoord hadden. En een laatste representatieve indruk van ons wilden voor ze contact opnamen.

Achteraf gezien hadden we dus die SEO teksten, en bijbehorende investering, niet nodig. We hadden een gids nodig die ons even tot stilstaan maande, zou dwingen over bepaalde dingen na te denken en zo de richting duidelijk te krijgen. Is het dan achteraf gezien allemaal voor niets geweest? Zeker niet. Ook zonder gids kom je er, alleen duurt het vaak wat langer omdat er hier en daar een extra uitstap wordt gemaakt.

Beter laat dan nooit

Kom je nou ooit in een proces tot de conclusie “had ik maar”, dan is er niets om je voor te schamen. Het kan de besten overkomen en het hoort er nu eenmaal bij. Zie het moment van “had ik maar” juist als een heel waardevol moment, namelijk het identificeren dat je een gids nodig hebt. En dat die gids je alsnog wegwijs kan maken in de jungle van mogelijkheden, ook als je je al op een route bevindt.

Kom jij dus ooit tot de realisatie dat je eigenlijk een gids op het gebied van mens, proces en technologie had kunnen gebruiken? Dan heb je meteen de belangrijkste eerste stap gezet. Neem vervolgens eens vrijblijvend contact met ons op en wie weet kunnen wij je helpen.

Picture of Gertjan Fiers

Gertjan Fiers

Gertjan is een ervaren manager, adviseur en veranderaar op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Hij is visie gedreven en altijd opzoek naar de toegevoegde waarde van een proces, product of dienst. Ondersteund de digitale transformatie en stimuleert verandering om te komen tot vernieuwing en continue verbetering. Hij kan mensen en processen op natuurlijke wijze verbinden met de nieuwste technologie om effectief en efficiënt het gewenste resultaat te bereiken. Weet problemen op analytische wijze snel terug te brengen tot de kern en stuurt behendig op inhoud en proces naar de oplossing en resultaat.

Download onze whitepaper - Visie Agile voor serviceorganisaties