Wat betekenen de kernwaarden van Aranea voor een IT adviseur?

De vorige twee blogs die ik schreef waren van technische aard en gericht op de invloed van de huidige technologische ontwikkelingen op organisaties. Wat ik daarbij niet heb besproken is hoe ik zelf binnen ICT mijn werk doe. Want wie zit daar op te wachten? Nou, na een intensief overleg kwam ik tot de conclusie dat juist de persoon een belangrijk onderdeel is van de automatiseringsoplossingen. Niet omdat hier de technische oplossing direct vanaf hangt, maar omdat de klant vertrouwen moet hebben in mij als persoon om de juiste vervolgstap op automatiseringsgebied te kunnen maken. Oftewel; ik vertrouw jou, vertrouw jij mij?

Waarom ik bij Aranea werk

Na dit intensieve overleg werd ik me ook ineens heel erg bewust van de vraag waarom ik graag bij Aranea werk. Natuurlijk zijn er soms dingen die ik graag anders zou willen, maar ik kan toch wel concluderen dat ik me heel senang voel binnen Aranea. En terwijl ik dieper nadacht over het ‘waarom’ in deze conclusie, ben ik erachter gekomen dat het antwoord in de kernwaarden van Aranea ligt.

Op de verdere betekenis van deze kernwaarden kom ik hieronder terug, maar iets wat me globaal gezien erg aanspreekt in Aranea is het stukje betekenisgeving. Aranea heeft oog voor mens, proces en technologie, maar wil vooral iets betekenen voor haar klanten. Ik noem het dan ook wel een eigenzinnig adviesbureau dat integraal meedenkt op basis van vier kernwaarden. En deze kernwaarden beschrijven niet alleen Aranea, maar ook mij en mijn collega’s als personen.

De kernwaarden van Aranea

De kernwaarden van Aranea zijn Mensgericht, Eigenzinnig, Pragmatisch en Onafhankelijk. Oftewel; MEPO. Dit zijn precies de kernwaarden die in het DNA van iedere Araneaan zitten en die tot een unieke set van vaardigheden en waarden leiden. Maar hoe leven we deze kernwaarden na en hoe dragen we ze uit?

Mensgericht

Wat ik het belangrijkste vind is dat ik mijn klanten als individu zie en behandel. Mensgerichtheid houdt in dat je de menselijke kant van de IT vraagstukken begrijpt en daarbij de klant centraal stelt. Dit houdt onder andere in dat ik actief naar de behoeften luister, en mijn aanpak aanpas om de klant beter van dienst te zijn. Hier komt ook het gezegde ‘Praten is zilver maar zwijgen (ofwel luisteren) is goud’ vandaan. Alleen zo kom ik achter de behoeftes van mijn klanten. 

Eigenzinnig

Het kan een uitdaging zijn om eigenzinnig te zijn terwijl ik mijn klanten bedien. Toch kan het een groot verschil maken, mits op de juiste manier gebruikt. Eigenzinnigheid betekent namelijk dat je niet bang bent om nieuwe, creatieve oplossingen aan te dragen en out-of-the-box te denken. Ondanks dat een klant meestal zoveel mogelijk wil standaardiseren vind ik het ook van belang om het onderscheidend vermogen van een klant ten opzichte van de concurrentie vast te stellen. En hierbij is een one-size-fits-all benadering zelden de oplossing. Door de oplossing eigenzinnig te benaderen kom ik tot resultaten die door anderen over het hoofd gezien worden.

Pragmatisch

Pragmatisme is ook een belangrijke eigenschap voor mij als IT adviseur. Het betekent voor mij dat je praktische oplossingen zoekt die werken binnen de beperkingen van de situatie, en daardoor het best passen bij de klantsituatie. Ook bij het uitvoeren van projecten kan ik pragmatisch zijn. Bijvoorbeeld door de aanpak aan te passen aan de beschikbare tijd, middelen en technologieën om de best mogelijke resultaten te bereiken. Vaak wordt hiervoor agile projectmanagement in organisaties geïntroduceerd, maar ook hier ligt de sleutel niet in de standaard oplossingen. Juist een agile inrichting van projectmanagement dient voor iedere klant maatwerk te zijn.

Onafhankelijkheid

Tot slot vind ik onafhankelijkheid een belangrijke eigenschap voor adviseurs. Het betekent dat ik zelfstandig werk en beslissingen neem, zonder afhankelijk te zijn van derden. Het stelt mij in staat om proactief te handelen en zelfverzekerd te zijn bij het adviseren van mijn klanten. En nog belangrijker, het geeft de klant het vertrouwen dat ik niet handel uit eigen belang maar vanuit het belang van de klant. Dus daar is ‘ie weer: ik vertrouw jou, vertrouw jij mij?

Ik probeer mezelf iedere dag te onderscheiden als IT adviseur op basis van deze kernwaarden, om zo een waardevolle partner voor mijn klanten te zijn. Ben je benieuwd wat dit jouw organisatie kan bieden? Neem dan vrijblijvend contact op om samen te sparren over de behoeftes en mogelijkheden.

 

Picture of Paul Agerbeek

Paul Agerbeek

Paul is een IT-specialist die de focus heeft op echte waarde toevoegen aan de klantorganisatie. Paul kenmerkt zich door zijn pragmatische manier van werken. Hij maakt graag het verschil en kijkt goed naar de uitgestippelde bedrijfsstrategie. Zijn brede technische en IT organisatie kennis en zijn ervaring in verschillende business domeinen helpen hem daarbij. Dit maakt Paul tot een klantgerichte adviseur, IT manager of programma- en projectmanager met een goed gevoel voor mens en organisatie met een vleugje droge humor.

Download onze whitepaper - Visie Agile voor serviceorganisaties