De toekomst van gamification: leren, motiveren en belonen?

In een wereld waarin werk steeds meer wordt gezien als een spel, vormt gamification een krachtig instrument voor leren en motivatie. Bij Aranea gebruiken we management simulaties om teams te ondersteunen bij veranderingen als digitale transformaties. Deze benadering stelt mensen in staat om te leren zonder belemmerd te worden door hun dagelijkse taken, waardoor de focus op het proces kan worden gelegd zonder de noodzaak de diepte van de inhoud te kennen. Maar veel andere organisaties maken gebruik van een andere vorm van gamification, waarbij beloning een cruciaal onderdeel vormt. Hoe ziet de toekomst van dat soort gamification eruit? En zijn er ook valkuilen?

De positieve kant van belonen

Kijk naar taalapp DuoLingo, waar straffen en belonen essentiële onderdelen zijn van het leerproces. Beloningssystemen hebben de kracht om gedrag te herhalen. In zakelijke omgevingen kan dit betekenen dat positief gedrag vaker wordt vertoond. Bijvoorbeeld, een servicedesk-medewerker die snel de telefoon opneemt, wordt beloond en zal dit gedrag waarschijnlijk blijven herhalen. Hetzelfde geldt voor het belonen van goede prestaties in andere sectoren, zoals de zorg.

De keerzijde van gamification

In het bedrijfsleven worden medewerkers gestimuleerd door beloningen. Bij Aranea was er bijvoorbeeld een “Aranea reward” voor de zuinigste autorijder, wat leidde tot efficiënter rijgedrag en minder kosten voor brandstof. Echter, gamification heeft ook een keerzijde. Hoewel het vaak effectief is, kan het onbedoelde gevolgen hebben. Bijvoorbeeld, het belonen van snelheid in het vullen van patiëntdossiers kan leiden tot fouten, waarbij medewerkers indirect worden beloond voor het maken van fouten. Want het beloonde gedrag wordt herhaald.

Een ander voorbeeld is een alom bekende taxiservice, die met behulp van de eigen app chauffeurs beloont voor het voltooien van zoveel mogelijk ritten en het maken van zoveel mogelijk uren. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen wat de gevolgen kunnen zijn van taxichauffeurs die vanuit hun app worden gestimuleerd over hun eigen grenzen te gaan.

De toekomst van gamification

De toekomst van gamification zal deze aanpak steeds vaker omarmen, niet alleen in zakelijke contexten maar ook in het onderwijs. Met de opkomst van gamen onder jongeren, vormt gamification een natuurlijke en stimulerende manier om gewenst gedrag te bevorderen.

De boodschap is echter duidelijk: gamification kan zeer nuttig zijn, maar het is essentieel om goed na te denken over welk gedrag je wilt aanmoedigen en welke beloningen je daarvoor inzet. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor beloning, of het nu financiële prikkels zijn of simpelweg een schouderklopje. Het is cruciaal om bewust te zijn van welk gedrag wordt beloond, om zo een positieve en effectieve gamification-ervaring te creëren.

Vind je het leuk om meer van mijn hersenspinsels te lezen? Leuk, hou onze andere blogs dan in de gaten.

Picture of Aad Brinkman

Aad Brinkman

Na eerder zijn sporen ruimschoots verdiend te hebben in het boeiende vakgebied van Service Management, is Aad de afgelopen jaren geleidelijk doorgegroeid naar een graag geziene adviseur en interim professional als het gaat om het aanpakken van bredere procesvraagstukken op het snijvlak van Business en IT. Hij heeft zich mede daardoor de afgelopen jaren meer en meer gericht op het domein van informatievoorziening, informatieanalyse en informatiemanagement, met een intrinsieke voorkeur voor het domein Onderwijs.

Download onze whitepaper - Visie Agile voor serviceorganisaties