Van digitaal handig naar digitaal anders

by Jan Willem Wolters

 

Sneller, efficiënter en nóg beter. Dat klinkt als muziek in de oren, maar het handiger en beter werken lijkt een doel op zichzelf te zijn. Als we niet uitkijken lopen we vast. Als in een tunnel, zonder licht aan het einde.

Organisaties zijn continu op zoek naar een manier om mensen en middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan de doelmatigheid in de zorg waarbij met Lean-projecten alle verspilling wordt weggesneden en we door automatisering steeds handiger en efficiënter kunnen werken.

Daarnaast kunnen we ook steeds meer. Denk aan de inzet van sensoren die nieuwe data en inzichten opleveren. Prachtige technologische vooruitgang, zeggen we dan. Maar wat doen we met al die nieuwe inzichten? Ze verleiden ons om vooral druk bezig te zijn met het optimaliseren van de bestaande manier van werken of het stapelen van zorgoplossingen.

We omarmen deze ontwikkelingen vanuit het idee dat beter goed is. Maar beter kan ook de vijand worden van het goede.

Zorguitdaging
Zo is er in de zorg sprake van vergrijzing én ontgroening. Deze uitdagingen zijn niet meer op te lossen door nog efficiënter te werken. Er is meer nodig. We moeten het anders durven doen. Die stap vraagt moed om ingesleten en geoptimaliseerde aanpak los te laten, anders te gaan denken én doen.

Laatst sprak ik met een welzijnsmedewerker die het beeldbellen had omarmd. Hij verraste mij met zijn enthousiasme. Ik vroeg namelijk of er geen weerstand was. In tegendeel, zei hij. “We komen nu met mensen in contact die een ouderwets huisbezoek altijd vermeden. We kunnen die nu helpen voordat het probleem te groot wordt. We kunnen voor hen nu meer betekenen dan in een later stadium bij een bezoek aan huis.”

Fantastisch om te horen! Helpen we de bestaande hulpverlening door deze nog beter te faciliteren? Of is er iets anders nodig om de huidige uitdagingen van personeelstekort, besparingen en coronaperikelen het hoofd te bieden?

De fase van automatisering en het digitaal handiger werken moeten we, wat mij betreft, achter ons laten.

De verblinding van beter is de vijand van het goede geworden en we moeten die doodlopende straat niet langer inlopen. Soms is het goed zoals het is en kunnen we alleen nog maar een slag maken naar anders.

Nieuwe wegen

Dat is echt een uitdaging; om anders te werken. Onszelf opnieuw uitvinden. Het is vaak een moeilijk begaanbaar pad als je de al gebaande paden verlaat. Een gids die het terrein kent kan helpen om een nieuwe route te vinden.  

Een gids met ervaring op de digitale wegen. Die oude paradigma’s kan doorbreken en je op andere wegen wijst om het doel te bereiken. Die nieuwe richting noemen we digitale strategie. De weg van handig naar anders.

Kompas
De wegen in de digitale wereld veranderen snel. Net als we de reis uitgestippeld hebben, is de wereld alweer veranderd. Er is daarom op deze reis een goed kompas nodig. Een kompas waarmee iedereen onderweg koers kan houden op weg naar hetzelfde doel.

Zoals de poolster ontdekkingsreizigers in het onbekende landschap hielp om richting te houden; zo moet een digitale strategie richting geven en begrijpelijk zijn voor alle medewerkers. Aranea heeft gidsen in huis die uw organisatie richting kunnen geven én begeleiden op de route van handig naar anders.

Digitale reis

Samen maken we inzichtelijk waar u staat in het digitale landschap en schetsen we een richting die rekening houdt met uw doelen, uitgangspunten en vraagstukken.  Daarbij kijken we naar de inrichting van uw organisatie en houden we rekening met de wendbaarheid van uw mensen, processen en techniek.  

Het resultaat is een routekaart en een kompas waarmee u op weg kunt gaan om uw organisatie van betere naar andere plekken te leiden.

————————

Jan Willem Wolters is interim manager en adviseur bij Aranea. Met zijn ervaring in digitalisering, innovatie en ondernemerschap gidst hij u graag op de weg van digitaal handig naar anders.

Jan Willem WoltersInterim Management & AdviesLinkedin

Geef een antwoord

Top