Download hieronder

Digitale Strategie Zorginstellingen

In de zomer van 2019 voerde Aranea een onderzoek uit naar de ambities en obstakels op het gebied van digitale samenwerking tussen zorgpartijen in de Brainport regio. Het volledige onderzoeksrapport is in september opgeleverd, en in januari in het Philips stdaion gepresenteerd aan bestuurders en toezichthouders van zorginstanties. Voor iedereen gold hetzelfde hoofdthema:

De zorgklant centraal en in regie, met alle relevante en noodzakelijke informatie, eenmalig opgeslagen bij de respectieve bron (EPD, HIS, PGO, ECD, etc.) en raadpleegbaar door andere zorgpartijen in het ketenproces, voor zover de toestemmingen reiken. En uiteraard betrouwbaar, veilig en AVG-compliant.

Het is niet zomaar de ambitie van de zorgsector, of die van VWS of ZN, maar vooral van de burgers in onze samenleving, die dit van ons verlangen. Aanleiding genoeg, het zorglandschap verandert, moet veranderen, wil veranderen. We weten wat we willen. Overheid en burgers roepen erom, zorgpersoneel ook, technologiebedrijven reiken innovatieve oplossingen aan. Aan goede trendrapporten, terechte visie en zinvolle inzichten geen gebrek, aan landelijke en regionale programma’s, projecten en initiatieven ook niet.

Waarom zien we de oplossingen dan nog niet om ons heen? Logische netwerkdiensten en organisaties met naadloze samenwerking en digitale informatie-uitwisseling tussen actoren zoals we die kennen van gemeenten, de belastingdienst, banken en webshops. Met al die goede ideeën en aanwezige technologie knelt vooral de vraag: welke stappen kunnen, moeten, willen we nú maken? En hoe dan? Om op die vraag antwoord te geven daalden we van de globale inzichten en landelijke visie en programma’s af naar de Brainport regio. Vooral omdat we deze partijen kennen en gewoon met ze in gesprek konden gaan. We zijn kleinschalig gestart bij de VVT rondom Centrale 24, maar al gauw raakten we in gesprek met 1e, 2e en 3e lijn-organisaties. Deze actoren zijn op complexe wijze met elkaar verbonden in een netwerk aan diensten, processen en data – waarbij de zorgklant graag ziet dat het om haar of hem draait. Dus. Wat houdt jullie tegen? In de kern twee aspecten: werkprocessen en digitale uitwisseling van informatie. Oh, en geld. Kunnen we daar wat aan doen? Ja, met elkaar lukt dat.

Klik op onderstaande afbeelding om de samenvatting van het rapport en het event te openen.

Nieuwsgierig geworden naar het volledige rapport en de presentatie van het event op 16 januari 2020? Vul onderstaand formulier in en we sturen het u toe.

    Uw naam

    Uw emailadres

    Uw organisatie

    Top